2008. január 21., hétfő

EU a médiaműveltségért

Egy EU-szerte végzett tavalyi felmérést követően az Európai Bizottság ismertette azt a tervét, amellyel Európában a médiaműveltség fejlődését, valamint a bevált gyakorlati megoldások cseréjét kívánja elősegíteni.

Az Európai Bizottság közleménye – az első olyan stratégiai dokumentum, amely az EU-szintű médiaműveltséggel foglalkozik – az alábbi három témakörre összpontosít:

• médiaműveltség a kereskedelmi kommunikációban, azaz a reklámmal kapcsolatos kérdések,

• médiaműveltség az audiovizuális művek terén, többek között az európai filmek iránti érdeklődés növelése, és a médiakreativitással kapcsolatos képességek ösztönzése,

• végül az online tartalmakkal kapcsolatos médiaműveltség, például ismeretterjesztés a Google és a többi keresőprogram működését illetően.

(forrás: EU Magyarországi Képviselete)

A média nagyon hatalmas gazdasági és társadalmi erő. A média szektor elérhető eszköz az európai polgárok számára, hogy jobban megértsék a társadalmakat, amelyekben élnek és amelyek demokratikus közéletében részt vesznek. - Állítja a közlemény bevezetője.

A közlemény teljes szövege itt olvasható.

Az előzetes konzultációra beérkezett hozzászólások 26%-a a civil társadalomból, 25% kormányzati és közintézményekből, 24% az iparból, 18% egyéni személyektől és 7% az oktatási szektorból érkezett.

A konzultáció teljes anyaga itt tekinthető meg.

2008. január 3., csütörtök

Az internetes tartalmak egységes piacát hozná létre Brüsszel

Az Európai Bizottság arra biztatja a tartalomszolgáltatókat, hogy minél több filmet, zenét és játékot tegyenek elérhetővé az interneten keresztül.

A Bizottság azt szorgalmazza: a tartalomszolgáltatók, a távközlési cégek és az internetes szolgáltatók tegyék lehetővé, hogy minél több zenei anyag, film, tévéműsor és játék váljon gyorsan és könnyen elérhetővé a felhasználók számára az interneten, mobiltelefonokon és egyéb telekommunikációs eszközökön keresztül. Az EU végrehajtó testülete ezzel egyidejűleg nagyobb hangsúlyt helyezne a szellemi tulajdonjogok eredményes védelmére is.

Kutatások azt mutatják, hogy az úgynevezett kreatív online tartalmak egységes piaca jelentősen erősítené az európai film-, zene és játékipar versenyképességét, „világos és fogyasztóbarát” intézkedések esetén pedig 2010-re megnégyszerezné az ágazat kiskereskedelmi bevételét.

A testület most kiadott közleménye, mely egy 2006-os konzultáció eredményein alapul, négy fő kihívást azonosít, ahol további uniós intézkedésekre lenne szükség. Címszavakban ezek a következők:

- A kreatív tartalmak elérhetősége.
- Több tagállamra érvényes szerzői jogi engedélyek kiadása.
- A digitális jogkezelési (DRM) rendszerek interoperabilitása és átláthatósága.
- Szerzői jogbitorlás, illegális fel- és letöltések.

Az EU a témával összefüggésben társadalmi vitát indít, és úgy tervezi, hogy 2008 közepén ajánlást készít a kreatív tartalmak egységes piacának létrehozásáról, az esetleges intézkedésekről. Az érdeklődők a Bizottság honlapján február 29-ig tehetik meg javaslataikat.

(forrás: Bruxinfo)